woensdag 21 mei 2014

Nobody - Marelle Boersma

Op zaterdag toog ik naar Anderland in Oosterhout waar Marelle Boersma zou signeren. In een gezellige kleine boekhandel trof ik stapels boeken met Marelle achter de tafel en vrienden ervoor. Nieuwe boeken hebben een aantrekkingskracht op mij. Ik wil ze meteen lezen. Lastig als ik er een aantal heb liggen die allemaal nieuw zijn.... Al gauw zat deze in mijn "hutkoffer", 19 uur op zee moet je toch prettig doorbrengen en wat is er nu prettiger dan een zeereis met een goed boek?!

Het verhaal van Lynn, te gruwelijk om je voor te stellen dat dit dus echt gebeurd is. Hoe kunnen ouders hieraan meewerken? Deze wereld, waar je sporadisch iets over leest in de krant, staat zover van mijn werkelijkheid af. Vroeger, in de middeleeuwen, ten tijde van de satanische missen, dat "snapte" ik nog wel. Men was niet wijzer, mannen hadden een macht waar je nu toch niet meer aan moest denken. Wat? Vroeger? Dit verhaal speelt zich niet vroeger af, het speelt nú. Gelukkig bestaan er nog goede lerare(sse)n. Sterke vrouwen als Vivian en Mieke. Hoe misleid ze tegelijkertijd ook zelf worden, ook dat is helaas nog steeds mogelijk. Waarom zijn mensen niet gewoon recht voor z'n raap eerlijk? Waarom al die manipulaties? Nog meer macht? Waarom manipuleren mensen (als je ze nog mens zou mogen noemen)?

Met stijgende verbazing heb ik dit boek in één ruk uitgelezen. Om iets meer van de wereld om ons heen te begrijpen, om onbegrijpelijke zelfmoordberichten te verstaan, om dit walgelijke gedrag te herkennen en te stoppen, zou iedereen dit boek moeten lezen.

ISBN 978 94 6109 118 5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten